Veel van Vroeger

2 fietsroutes langs cultureel erfgoed en nostalgische plekken

“Weet je nog, toen…”
Ontdek met de twee fietsroutes “Veel van Vroeger”, een initiatief van Lesley van Halte Bontebrug en Jolanda van De Langenbrinck Eerlijk Heerlijk, een boeiende reis terug in de tijd. Deze routes zijn bedoeld voor zowel de lokale bewoners als toeristen, waarbij alles van vroeger in de Oude IJsselstreek en net over de grens tot leven komt.

Tijdens de tocht fiets je langs cultureel erfgoed en nostalgische plekken. Je ontmoet de mammoet en krijgt een glimp van het leven in een naoorlogse noodwoning. Onderweg passeer je de oude ijzerfabriek, een prachtig landgoed en een authentieke kruidenierswinkel met bakkerij. Molens, een kasteel, een charmante kringloopwinkel en een antiekwinkel voegen diversiteit toe aan de route.

Voor een smakelijke onderbreking zijn er nostalgische lunchrooms, een rustpunt met theetuin en een Engelse pub en tearoom langs de route te vinden. Elk van deze plekken is meer dan een bezoek waard en biedt een unieke ervaring om even tot rust te komen en te genieten van de omgeving.

De twee fietsroutes zijn verdeeld in Route Noord (ongeveer 40 kilometer) en Route Zuid (ongeveer 36 kilometer). Ga op de fiets terug in de tijd, ontspan en vergeet de tijd (niet) …

Folder
Bekijk de routefolder hier online of haal deze op bij de punten langs de route. De folder is eveneens verkrijgbaar bij het VVV Inspiratiepunt

Een kijkje binnen
Diverse plekken langs deze nostalgische route zijn van binnen te bewonderen of te bezoeken. Sluit bijvoorbeeld aan bij een rondleiding. Kijk voor de openingstijden op de eigen websites, welke te vinden zijn op de flyer.

Startpunten
Veel van Vroeger route noord heeft als start- en eindpunt het DRU Industriepark in Ulft, voor route zuid is dit de Korenmolen Van Hal in Voorst, nabij Engbergen.

Tips voor het downloaden van de fietsroutes
Optie 1: Met Fietsknoop-app
Download de Fietsknoop-app (zoek in je app store op Fietsknoop fietsen en wandelen). Open de Fietsknoop-app, klik rechtsbovenin op het camera icoon en scan de QR code van Route Noord of Route Zuid die in de folder staat.
Let op: er zijn punten aan de route toegevoegd waarbij wordt afgeweken van de bestaande knooppuntnummers. Wij adviseren daarom het geluid tijdens gebruik van de knooppuntenapp aan te zetten.

Optie 2: Met andere app die GPX bestanden kan lezen
Andere mogelijkheid is om via onderstaande buttons GPX Route Noord of GPX Route Zuid het GPX-bestand van route noord of route zuid te downloaden en in je favoriete fietsapp (bijvoorbeeld Komoot, GPX Viewer, Knooppunt etc.) te openen.

Routebeschrijving
Fiets je graag met een routebeschrijving? Download routebeschrijving Veel van Vroeger Noord hier en Zuid hier.

Route Noord Route Zuid GPX Route Noord GPX Route Zuid Bekijk flyer online

Hoe het begon
“Veel van Vroeger” is ontstaan uit ontmoetingen tijdens bijeenkomsten van STROIJ (Stichting Toerisme, Recreatie Oude IJsselstreek). Deze stichting bevordert de samenwerking en verbinding tussen toeristische en recreatieve ondernemers in de Oude IJsselstreek. Dankzij de inbreng en de vrijwillige bijdragen van de ondernemers die op de folder vermeld staan, zijn de folders gratis verkrijgbaar.