Molenroute

Fietstocht langs 5 molens
In de Achterhoekse gemeente Oude IJsselstreek staan 5 molens, waarvan sommigen nog maalvaardig zijn. Ze zijn per knooppuntenfietsroute (52 km) aan elkaar verbonden. Daarnaast kom je over kerkenpaden met bloemrijke akkerranden, langs maalderij De Nieuwe Molen, Museumboerderij Hofshuus met een bakhuisje & oude landbouwwerktuigen en monumentale kruidenierswinkel-bakkerij Halte Bontebrug.

Bij het VVV Inspiratiepunt is een flyer te krijgen van deze route. Fietsen met navigatie? Download het gpx-bestand. De kaart van de route is eveneens te downloaden. Ook online kun je de flyer bekijken.

De molens ook van de binnenkant bezichtigen? Informeer via de contactgegevens op de molenpagina’s naar de mogelijkheden.

Onderweg
Onderweg zijn naast molens nog meer bijzonderheden te zien.

Harmenshuuske
De Molenroute brengt je langs Sinderen. Aan de rand van het dorp Sinderen staat het Harmenshuuske, een in het oog springend gebouw dat hoort bij de oude boerderij Harmenshuis aan de overkant van de weg. Al in 1640 komt deze boerderijnaam voor, er woonde toen een zekere Harmen aan de straote. Later is er sprake van de Boerderij-Herberg-Bierbrouwerij Harmensweerd.

Het wit gepleisterde gebouwtje met de bijnaam ‘het hutje’, is volgens overlevering een bakhuisje. Niemand kan zich nog herinneren dat het ook als zodanig in gebruik was, maar binnenin is nog de schoorsteen aanwezig. Wel bekend is dat er in de Tweede Wereldoorlog mensen een tijdelijk onderdak vonden. Een paar jaar geleden is het dak van het bakhuisje gerenoveerd.

Hoe oud het hutje is, is niet bekend, maar als het net zo oud is als de kastanjeboom die er vlak naast staat, is het meer dan 100 jaar oud.

Slaege
De Molenroute loopt langs de Aa-Strang waar het Slaege, spelt, op de akkers groeit. De Slaege is een afgesloten laaggelegen gebied, grenzend aan de Oude IJssel (Aa-strang) en aan de Keizersbeek in de Achterhoek. In dit stroomgebied van deze rivieren komt moerasijzererts in de vorm van zeer harde lagen voor, beter bekend als oerbanken. Bij het ploegen van de grond komen soms brokken oer met een sponsachtige structuur naar boven. Het gebied van de Silvoldse Slaege is in het verleden bovendien vaak overstroomd, waardoor een laag vruchtbaar slib werd afgezet. Dit resulteerde in vruchtbaar akkerland; lichte rivierklei gecombineerd met bonkig oer maken dat er hier ruimte is voor het letterlijk en figuurlijk telen van oergraan.
De Slaege wordt gebruikt als de basis voor puur brood en bier ‘net as vrogger’: het is het beste graan als een puur ingrediënt zonder kunstgrepen.

Streekproducten
Iets van de route af ligt Landwinkel Luemes. Deze boerderijwinkel heeft verschillende streek- en ambachtelijke producten zoals aardappelen (grotendeels eigen teelt), groente en fruit, noten, verse vrij uitloop eieren, scharrelkip boeren ijs en verse boerenzuivel en -kaas. Bijzonder passend bij deze fietsroute zijn de verschillende soorten Slaegebieren die hier te koop zijn, naast de honing uit Silvolde en de verschillende soorten bakmeel en Achterhoeks pannenkoekmeel.

Bakkerij ten Have in Silvolde heeft als specialiteit speltbrood. Dit oergraan beschikt over belangrijke voedingstoffen. De broden zijn gemaakt in eigen streek, direct van het land hier in Silvolde, verbouwd op de bovengenoemde akkers in de Silvoldse Slaege in de Kroezenhoek.

Toegankelijkheid
De Molenroute is uitgezet over overwegend binnendoor weggetjes en verharde fietspaden. Een klein deel is een goed toegankelijk semiverhard fietspad.

GPX-bestand Molenroute Kaart Molenroute

Bestemming