Open Monumentendag Oude IJsselstreek

Het landelijke thema van Open Monumentendag is dit jaar ’Erfgoed van routes, netwerken en verbindingen.’ De slogan is Onderweg! Op reis van A naar B, via (historische) routes, ontmoet je mensen met wie je verbinding wilt maken, zo ben je onderdeel van verschillende netwerken. Mensen en samenlevingen zijn altijd in beweging: in tijden van vrede en oorlog, voor pelgrimsreizen, handel en ontdekking. Routes en (handels)netwerken ontstonden, wegen werden aangelegd, transportnetwerken uitgebouwd, nieuwe vervoersmiddelen en manieren van communicatie werden uitgevonden.

Het comité Open Monumentendag Oude IJsselstreek koos in verband met dit thema Bontebrug en Anholt omdat tussen die twee plaatsen de tram heeft gelopen èn de postkoets. Allereerst zochten we aansluiting bij de Belangenvereniging Bontebrug en bij het Heimathaus Anholt om met hen samen het programma vorm te geven. Dat leverde mooie ideeën op die tot een mooie mix van activiteiten heeft geleid. Zoals een interessante wandeling langs 10 historische panden op de Bontebrug. Het treintje van Jeffrey. De tentoonstelling over de oude tram met filmpjes. Het optreden van Palace Flophouse! Tentoonstelling ‘De IJzeren Weg’ in het Heimathaus. Fietstochten. Kinderspelen. Een oude GTW-bus. In het bakhuis op Wilbrinkshof wordt weer brood gebakken! En nog veel meer…..

De dag begint met de OPENING door de wethouder van cultuur om 10.00 u op de Bontebrug, waar de hele dag van alles is te doen, daar is ook het centrale punt voor meer informatie en voor fietsroutes. Om 10.30 u is de uitreiking van de MONUMENTENPRIJS aan De Stakenborg, Stakenborgweg 3 Voorst waarbij u van harte welkom bent. Naast de activiteiten in Anholt en op de Bontebrug, waarover veel meer in deze krant, zijn in de hele gemeente monumenten geopend voor het publiek, zoals de Moezeköttel, het Hofshuus, diverse molens, kerken en Landfort, herkenbaar aan een gele OMD-vlag. De dag eindigt om 16.00 uur. U vindt alle activiteiten terug in de diverse artikelen in deze monumentenkrant en in het programma achterin. We hopen op veel belangstelling en mooi weer en we wensen u een interessante en gezellige dag!

Locatie Bontebrug
In Bontebrug is het volgende te beleven:
- tentoonstellnig en film over de Geldersche Tramwegen
- originele bushalte uit de jaren 60 en historische bus
- winkel en bakkerij uit grootmoeders tijd
- oudhollandse spelen
- accordeonmuziek en een opdreden van Palace Flophouse (volksrock uit de Achterhoek)

Historische bus
Tijdens Open Monumentendag zal tussen de Bontebrug en Doetinchem een historische bus pendelen en daarbij de route van de oude buslijn volgen naar Doetinchem. De eerste bus zal vanaf Halte Bontebrug vertrekken omstreeks 11.30 uur. Tijdens Open Monumentendag staan de vertrek- en aankomsttijden bij de infostand en de bushalte aangegeven. Een ritje met de bus is deze dag gratis.

Kleurwedstrijd
Speciaal voor de kleintjes is er dit jaar een kleurwedstrijd. Download en print de kleurplaat hieronder, lever hem zaterdag 14 september in bij Halte Bontebrug of Heimathaus Anholt en maak kans op mooie prijzen!

Landelijke Open Monumentendagen
Tijdens het weekend van de Open Monumentendagen zetten in heel Nederland ruim 5.000 monumenten hun deuren open voor het grote publiek. Voor landelijke informatie kan iedereen terecht op www.openmonumentendag.nl

Monumentenkrant 2024 Kleurplaat