Kempermolen

Molenweg 23, 7084 AV Breedenbroek | Tel: +31 6 21193846 | Toon op kaart

De Kempermolen van Breedenbroek; is een ronde stenen beltmolen, bovenkruier op belt. In 2003 kreeg de molen de monumentenprijs van de Oudheidkundige Vereniging Gemeente Gendringen. De molen is in 1882 gebouwd en is in 1975/1976 en 2002/2003 gerestaureerd. De molen is altijd in het bezit geweest van de familie Kemper, hetgeen de naam van de molen verklaart. Momenteel is de molen eigendom van de Stichting Kempermolen.

De roeden van de molen zijn 23 meter lang en zijn voorzien van het Van Busselsysteem, op de binnenroede in combinatie met het systeem Ten Have, op de buitenroede in combinatie met zeilen. De molen is ingericht met een koppel maalstenen en wordt regelmatig door vrijwillige molenaars in bedrijf gesteld.

De molen heeft de status rijksmonument, de bijgebouwen zijn gemeentelijke monumenten. Eind vorige eeuw werd hier het Achterhoeks theebeschuit geproduceerd, een streekproduct met kaneel. De molen staat dicht bij het dorp Sinderen, terwijl het postadres bij Breedenbroek hoort bijna twee kilometer verderop. De molen is te bezichtigen op afspraak.

Website Telefoonnummer