Grensoverstijgend & inclusief

artikel ECHT, zakelijk magazine Achterhoek Toerisme

Voor de gemeente Oude IJsselstreek is inclusie een belangrijk thema. Onlangs werden er twee nieuwe handbikeroutes gelanceerd, waarmee er nu een compleet kwartet ligt. Maar dat is nog niet alles: de voorbereidingen voor een grensoverstijgende fiets- en handbikedriedaagse zijn in volle gang.

In het kader van het project Onbeperkt Genieten in de Achterhoek (een samenwerking met Ongehinderd) had Achterhoek Toerisme al twee handbikeroutes ontwikkeld voor de gemeente Oude IJsselstreek. “Maar die besloegen nog niet de hele gemeente”, vertelt Marieke Eijsink, regiocoördinator bij de gemeente Oude IJsselstreek namens Achterhoek Toerisme. “Ik had al eens contact gehad met Betty Pieperiet en Rudie Liebrand van de werkgroep Onbeperkt Meedoen. Deze werkgroep is in Oude IJsselstreek heel actief op allerlei gebieden. Zo testen ze evenementen op toegankelijkheid en geven ze voorlichting op scholen. We hebben Betty en Rudie gevraagd om mee te denken over twee extra routes.”

Geen paaltjes
Betty en Rudie gaan graag op pad met hun handbike en kennen de regio goed. Betty: “We genieten het meest van een groene route die niet te veel door woonkernen of over tachtigkilometerwegen gaat. Daar hebben we bij het samenstellen van de twee nieuwe routes rekening mee gehouden. Verder verschilt een handbikeroute eigenlijk niet veel van een gewone fietsroute. We letten er met name op dat de fietspaden breed genoeg zijn en dat er geen paaltjes in de weg staan. Ook proberen we klinkerweggetjes te vermijden, want de meeste handbikes hebben geen goede vering.”

Trots
Betty en Rudie doen regelmatig mee aan handbikemeerdaagses ergens anders in het land. “Nu nemen we altijd een stapeltje van ons routekwartet mee, om de handbikeroutes te promoten”, vertelt Betty. “Oude IJsselstreek is een unieke gemeente die heel veel doet op het gebied van inclusie. Daar zijn we trots op en dat willen we graag beter bekendmaken. En binnenkort komt er nog een nieuw aspect bij om trots op te zijn, want we zijn bezig met het organiseren van een fiets- en handbikedriedaagse.”

Belangrijke thema’s
Die driedaagse zal worden gehouden in de gemeenten Emmerich, Montferland en Oude IJsselstreek. Het idee komt vanuit EMOJI, het samenwerkingsverband tussen deze drie gemeenten. Christa van Dee van EMOJI: “We Streven naar een betere samenwerking over de landsgrenzen heen. Vroeger was er veel meer verbinding tussen Nederland en Duitsland, wij hopen wat van die verbinding terug te brengen. Wielerclub de Grenslandrijders uit Montferland kwam bij ons met het idee van een grensoverstijgend fietsevenement. Ik besprak dat met Marieke en die zei: ‘Maar dan maken we het ook meteen handbikevriendelijk!’ In het driedaagse evenement komen zo meerdere belangrijke thema’s samen: beweging, recreatie, inclusie en culturele uitwisseling.”

In volle gang
De voorbereidingen voor het evenement, dat in september 2024 voor het eerst wordt gehouden, zijn in volle gang. Behalve EMOJI zijn Achterhoek Toerisme, de drie gemeenten, vrijwilligers van de VVV en de werkgroep Onbeperkt Meedoen erbij betrokken. “Het idee is om elke dag vanuit een andere gemeente te starten”, vertelt Christa. “In Duitsland is het wat lastiger om de vergunning rond te krijgen. Ook zijn handbikes daar minder bekend. Behalve dat de routes zelf goed toegankelijk moeten zijn, moeten er ook overnachtingslocaties in de buurt van het startpunt zijn waar voldoende plek is om handbikes en gewone fietsen te stallen.”

Meer begrip
Betty vindt het goed dat het niet alléén een handbikedriedaagse wordt, maar dat er op een gemengd publiek wordt gemikt. “Bij andere evenementen heb ik gemerkt dat dat een leuke sfeer geeft. Mensen durven sneller iets te vragen over het handbiken en dat zorgt voor meer begrip.” Marieke: “We hopen dat er veel handbikers en fietsers uit beide landen ontdekken hoe fietsvriendelijk dit mooie grensgebied is. Als de eerste editie succesvol verloopt, kan het een jaarlijks evenement worden.”

Heb je een goed idee voor een grensoverstijgende activiteit? Mail Christa dan op christa.van.dee@ontgrenzer.nl

Het handbikeroutekwartet bestaat uit vier handbikeroutes in de gemeente Oude IJsselstreek:
• Onbeperkt Rondje Megchelen
• Onbeperkt Rondje Engbergen- Voorst- Bontebrug
• Onbeperkt Rondje Varsseveld- Sinderen
• Onbeperkt Rondje Ulft-Gendringen
De routes lopen grotendeels via het knooppuntennetwerk en zijn op handig meeneemformaat uitgebracht en verkrijgbaar bij VVV Oude IJsselstreek. Ook is het mogelijk om een gpx-bestand te downloaden via de site van VVV Oude IJsselstreek. Of gebruik de app Achterhoek Routes.

bron: ECHT, zakelijk magazine Achterhoek Toerisme, november 2023