Biologische Hazelnotenteler 't Joostenhuus

Brokkenstraat 6a, 7084 AL Breedenbroek | Toon op kaart

't Joostenhuus is waarschijnlijk omstreeks 1700 gebouwd. Een oude haardplaat uit de schoorsteenmantel is gedateerd uit 1704. De familie Tuenter woonde al in 1750 op deze boerderij. De woning is nu een gemeentelijk monument.

In 1990 zijn ze begonnen met de teelt van hazelnoten als hobby en neventak. Er was voldoende kennis verzameld en ervaring opgedaan over de teelt in Nederland door het proefstation voor de fruitteelt. Er is van 1990 tot 1996 ruim 3,5 ha aangeplant met een uitbreiding in 2011 naar ruim 5,5 ha.

Harm en Rieky: "Al dertig jaar telen wij biologische hazelnoten op ons bedrijf ’t Joostenhuus. Je zou het een uit de hand gelopen hobby kunnen noemen. We zijn gestart in 1990 met het kennis vergaren van het telen van hazelnoten en een proefaanplant,  naast ons werk in het onderwijs. We kregen er zoveel plezier in, dat we zijn gegroeid naar een boomgaard van 5,5  hectare. Sinds we met pensioen gingen , ruim 10 jaar geleden, houdt het ons actief en we genieten van allerlei aspecten van deze mooie biologische teelt. Kennis en ervaring uitwisselen in de Nederlandse Noten Vereniging, meewerken aan wetenschappelijk onderzoek vanuit de universiteiten van Wageningen en Brussel, promoten van de hazelnoot in voeding in de schijf van vijf. Op onze website www.hazelnoten.com is te lezen hoe we onze hazelnoten telen, oogsten en verwerken. In de notenkraam op ons erf zijn hazelnoten te koop. Zakjes van 500 gram, 250 gram, 150 gram gepelde hazelnoten en jute zakken van 5 kg. We maken ook potjes hazelnoten op honing. Dit is een lekkernij bij een kaasplankje of op een toastje met brie. Ook heerlijk in de muesli. De notenkraam werkt met zelfbediening (contante betaling), altijd geopend! Welkom!"